Bedrijfsadvisering | Training & coaching on the job

Geita - Tanzania

Mijn eerste PUM-missie, PUM Netherlands Senior Experts, naar Tanzania. Bij een universeel garagebedrijf, met schadeherstel en banden- wieluitlijnservice, in Geita.

Na een tussenstop in Nairobi, Kenya vlieg ik door naar Mwanza, Tanzania. Hier ga ik een universeel autobedrijf met verkoop, garage en schadeherstel, ondersteunen. De nadruk zal liggen op de diagnose van elektronische voertuigsystemen, wieluitlijnen en schadeherstel. Mijn diagnoseapparatuur is ingepakt. Spannend? Ja dus, maar alles is goed geregeld, via PUM en het bedrijf.

 

Geita is een mijnstad in ontwikkeling, in deze regio worden hoofdzakelijk goud- en zilver gewonnen. Naast de goud- en zilverwinning zien we ook veel omliggende handel en industrie ontstaan. Waaronder ook de reparatie en het onderhoud van voertuigen.
Het Swahili klinkt vriendelijk in de oren en al gauw leer ik een paar basiswoorden en zinnen. Ook in de communicatie onderling komt er geen harde toonzetting voor. Zelfs niet in situaties waar men onder druk staat, bijvoorbeeld bij het met zijn vieren optillen van een versnellingsbak onder een voertuig. Heel prettig allemaal.
 

Een geweldig team van monteurs tezamen met de frontofficemedewerkers. Zeer positief en vriendelijk ingesteld. De samenwerking onderling is zeer goed. Goede fundamentele kennis van voertuigtechniek, geweldig gemotiveerd en very eager to learn om verder te komen. Ik kon vrij probleemloos aansluiten op de reeds aanwezige kennis en inspelen op de ervaring van de medewerkers.
 

Er is een vaste kern van 8 monteurs naast 2 meewerkende stagiaires van de lokale technische school, richting automotive en een frontoffice/receptie voor planning, aanname, facturatie en het bestellen van onderdelen.
 

Op het gebied van ‘Elektronische voertuigsystemen en diagnose’ en ‘Wieluitlijnen’ heb ik enkele dagen gerichte trainingen gegeven. Het management vond het belangrijk dat alle monteurs en frontofficemedewerkers de trainingen volgden en maakten dat ook mogelijk.
Ik had geen trainingsmateriaal voor Wieluitlijnen bij me. Via WhatsApp contact opgenomen met Toon Dekkers en hij stuurde mij per mail zijn materiaal toe. Toon, bedankt daarvoor!
 

Ik heb meegelopen in de dagelijkse praktijk, waarbij ik instructies gaf en coaching in de praktijkhandelingen. Hierbij heb ik de werkprocessen geanalyseerd waarbij diverse verbeterpunten naar voren kwamen.

V.w.b. het administratieve gebied heb ik diverse coaching gesprekken gehad met de desbetreffende front officemedewerkers. Uitgebreid besproken zijn o.a. opbouw van verkoopprijzen, kostprijs, winstopslag, reservering voor opleiding, onvoorziene kosten, etc. Verkochte uren, begrote/geoffreerde uren versus werkelijke uren, opbouw van personele kosten versus uurtarieven, de financiering van onbetaalde facturen, inkoop- en verkoopprijs van onderdelen, het weggeven van kortingen op onderdelen c.q. arbeidskosten en in welke mate dat kan gebeuren en waarom wel of niet.
 

3 Verbeterpunten:
Cleanliness:
Stof, zand, vuil in het algemeen (en loslopende kippen) zijn de grootste vijanden van de techniek.
Organize: Een goede voorbereiding per job is noodzakelijk. Dit moet gebeuren in een samenspel tussen de frontofficemedewerkers en de werkplaatsleiding.
Maintenance: Van levensbelang voor een onderneming is de zorg voor equipment en arbeidsmiddelen.
 

De onderneming beschikt reeds over goede equipment, er is duidelijk geïnvesteerd.

  • 8 werkplekken, waarvan 6 overdekt,
  • 2 * twee kolom hefbruggen,
  • 1 * 4-kolom hefbrug met wielvrij lift, specifiek voor het uitlijnen,
  • Computer uitlijn apparatuur,
  • Elektronische banden balanceerapparaat,
  • Bandendemontage apparaat.
     

Aan de voorkant van de werkplaats wordt momenteel een uitbreiding gebouwd, Hier komen een servicewerkplek met oprijput en een volledige banden- en wieluitlijnservice.
 

Voor de omgang met- en het onderhoud van apparatuur en equipment heb ik instructies en aanwijzingen gegeven aan de monteurs en dit besproken met het management. De correcte, storingsvrije werking, continue en efficiënte inzet van apparatuur en equipment is namelijk van levensbelang voor de continuïteit van deze onderneming en voor een goede dienstverlening naar de klant. Hiervoor is kennis bij de medewerkers noodzakelijk. Ik heb de eerste fundamentele trainingen gegeven maar verdere training blijft nodig.
 

Deze periode was een geweldige ervaring voor mij. Het omgaan en werken met deze positief ingestelde en super gemotiveerde Tanzanianen was voor mij ook een leermoment. Adviseren, trainen, coachen, instrueren, compromissen sluiten, relativeren en in de gegeven situatie het beste ervan maken. Ik denk en kijk met plezier (en heimwee) terug naar deze periode in Tanzania.
 

Heeft u vragen? Vraag het Willy Sprockel