Technische advisering | Opleidingsadvies | Training & coaching on the job

‘Lijmen op de nanometer’

‘Lijmen op de nanometer’

Na een intensieve opleiding heb ik het diploma van European Adhesive Specialist behaald aan het Fraunhofer Instituut IFAM in Bremen, het mekka op lijmgebied. De EAS-opleiding laat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen die ik had verzameld voor mijn kennis over lijmen. Als European Adhesive Specialist kan ik nu de schadeherstellers helpen hun lijmprocessen verder te verbeteren en hun kennis op lijmgebied te vergroten.

 

 

De EAS-opleiding is in principe bedoeld voor mensen die in het dagelijks werk te maken hebben met productieleiding, werkvoorbereiding of kwaliteitscontrole van verlijmde producten. Na het behalen van het diploma European Adhesive Specialist ben je in staat en bevoegd om:

  • training en instructie te geven aan uitvoerders van lijmverbindingen
  • werkinstructies te maken
  • bijdragen te leveren aan kwaliteitsborging van het lijmproces
  • planning, organisatie en controle van lijmwerkzaamheden te verzorgen
  • afwijkingen in het lijmproces te herkennen en weten hoe hiermee om te gaan.
  • procesparameters van het lijmproces te controleren.

 

De Engelstalige opleiding aan het Fraunhofer instituut IFAM deed ik als enige Nederlander in een select gezelschap van Europeanen, Amerikanen, Russen en een Zuid-Afrikaanse. In vijftien studiedagen wisselden veel theorie en een flink stuk praktijk elkaar af. Aan het einde van elke week was er een deelexamen, gevolgd door het slotexamen op de laatste dag. Ik ben blij en trots dat ik de opleiding heb afgerond en het EAS-diploma – met een zeer goed eindresultaat – nu op zak heb.

 

 

Waarom is het EAS-diploma zo belangrijk voor mij?

Iedereen in de schadeherstelbranche weet dat zonder ‘verbindingstechnieken’ het niet mogelijk is om bij beschadigde auto’s delen te herstellen of te vervangen. Het gebruik van de thermische verbindingstechnieken wordt steeds moeilijker, zo niet onmogelijk door de toepassing van geavanceerde staalsoorten en multimaterialen in de carrosserieconstructie. Het structurele lijmen rukt op. De opkomst van de lijmtechniek betekent dat medewerkers in de branche moeten worden opgeleid. Met de kennis en kunde die ik heb opgedaan aan het Fraunhofer Instituut IFAM heb ik mijn lijmtrainingen naar een hoger plan kunnen brengen.

 

Kennis allesbepalend

De EAS-opleiding bevestigde dat kennis van de materie heel belangrijk is. Dat je snapt wát je aan het doen bent en waarom. Dat je ook weet dat de kwaliteit van de lijmverwerking allesbepalend is. En voor de kwaliteit van die toegepaste (lijm)verbindingen is de schadehersteller verantwoordelijk. Lijmen is, net als lassen, een speciaal proces: het is niet mogelijk om de kwaliteit van de gemaakte lijmverbinding volledig te testen met behulp van niet-destructief onderzoek. Eventuele fouten komen pas aan het licht tijdens het gebruik van de gelijmde constructie.

 

 

Wanneer een lijmverbinding niet goed is, komt dat in 90 procent van de gevallen door fouten die zijn gemaakt in het lijmproces. Om die kwaliteit te borgen moet je als schadehersteller alle processtappen kennen, volgen en vastleggen. Daarbij is kennis onontbeerlijk.

Moderne lijmen zijn hightech producten waarmee alleen bij correcte toepassing en verwerking een foutloze verbinding tot stand kan worden gebracht. Als we weten dat dit lijmproces gebeurt in een wereld die niet groter is dan een nanometer –een miljoenste deel van een millimeter-, staat het vast dat je voor het kwalitatief uitstekend lijmen van onderdelen van goeden huize moet komen.

 

Wil je meer over dit onderwerp weten? Of heb je behoefte aan een advies over lijm- en hybride verbindingstechnieken? Of wil je meer weten over opleidingsmogelijkheden? Neem dan contact op met Willy Sprockel via onderstaand contact formulier. Hij kan bogen op een generieke, overstijgende kennis en expertise op de technische vakgebieden.

 

Lees ook mijn visie in Aftersales magazine +Plus op: https://aftersalesmagazine.nl/klassieke-verbindingen-terrein-verliezen

 

Heeft u vragen? Vraag het Willy Sprockel